Saturday, September 25, 2010

kenapa pilih utk merokok?

salam/helloo...


slamat pagi sumer.. hmm, bes kan bgn pg nih.. sejuk je rase, nyaman pon ade jgk. mood tu rase epi je.. syukur pdMu ya Allah krane masih lg beri aku peluang utk menikmati hari sabtu yg indah ini.. hehe..
okeh, back to our topik, kenape pilih utk merokok? hmm, topik ni aku tujukan khas utk sume yg merokok, mahupon yg x merokok.. korg kne tahu ni.. pnting.! 
mula2 skali meh kite bincang pasal keburukan merokok.. 



Apakah kesan-kesan jangka pendek?


Otak
-Pembebasan gas karbon monoksida dan pengurangan
oksigen menyebabkan otak tidak dapat berfungsi
dengan sepenuhnya


Telinga
 - Mengurangkan kadar pengaliran darah boleh
menyebabkan pekak


Mata 
- Mata berair, radang mata yang boleh mengganggu
daya penglihatan


Mulut 
- Mengalami deria rasa yang tidak sedap pada
bibir,lidah dan tekak
- Nafas berbau dan mendapat jangkitan mulut
- Gigi menjadi kuning


Hidung
 - Mengurangkan deria bau
Kulit - Mengurangkan suhu badan, kulit muka cepat
berkedut


Paru-paru
- Kesukaran untuk bernafas dan mengurangkan tenaga
untuk bersukan



Apakah kesan-kesan jangka panjang?


• Barah (cth. paru-paru, payudara, mulut, tekak, dan usus)
• Penyakit Jantung
• Angin Ahmar / Strok
• Penyakit paru-paru (cth. Penyakit lelah, bronkitis)
• Penyakit mulut dan gusi
• Ulser (perut, peptic)
• Osteoporosis
• Kemandulan (tidak boleh hamil)
• Kurang bernafsu dalam perhubungan seks


(info2 d atas ni aku amik dari http://www.infosihat.gov.my/penyakit/Mental/MEROKOKKesankepadatubuh.pdf )


da bace dah? bagus.. nmpak kan bahayenye rokok ni.. sbnrnye aku da pnh bncangkan topik ni dl..
~berhentilah merokok~ korg bukak link ni, ade la gmbr sket2. hmm, bile pk2 balik la kan, maybe la pd diorg, prove yg ade x cukup utk convince diorg yg merokok ni mmg bahaye. klw cmtu, korg tgk la clip video kat bwh ni.. tgk sampai abes tw.. =)



amacam? da tgk? skrg terpulang pd anda utk percaye atau tidak.. krane anda yg lebih berhak ke atas dri anda.. dan bertindak lah scepat mungkin sbelom terlambt..  =)

6 comments:

nurbaiti said...

fi...great!!share la kt fb..huhu..

hasifi b hasnan said...

nurbaiti : bee, clip tu da ade org share aritu.. xpe2..nnt cp share lagi.. hehe

Anonymous said...

nk kne pukul?

armouris said...

lagi info tentang merokok di SIHAT SELALU - Gambar Kanser Mulut Akibat Merokok

hasifi b hasnan said...

armouris : thanks 4 da link. =)

hasifi b hasnan said...

Anonymous : aku skadar menasihati ajew. x nk ikut sudah.. =)