Sunday, January 31, 2010

balik jer dari cuti thaipusam, rumate aku dah jadi laen....

salam/hello...
setelah 2 hari bercuti, akhirnye rumate aku balik dr cuti  'thaipusam'... mcm2 brg dier bwk balik.. mknn la.. baju2 la.. dan yg paling menarik skali, die siap bwk balik periuk.. fuyooo.. rumate aku nk msk beb.! siap potong2 bawang lg tu.. ish2.. mmg chef  cemerlang nih.. hehe.. aku pon tnye la kat rumate aku tuh.. "masak aper weh..".. dier pon on laptop.. plik gak. igt die nk wt per.. ruper2 nyer anta menu kat aku ... haha.. owh, baru la aku tw, rumate aku nk masak 'mee goreng mamak'... hehe

bagaimanakah cara2 menyediaknnyer? lihatlah d bawah ini...

MEE GORENG MAMAK
Bahan
500 gm mee kuning
100 gm daging )
100 gm fish cake ) hiris nipis
100 gm fish ball )
4 keping kueh cucur udang )
1 cawan taugeh
1 mangkuk sawi ----potong kecil
3 sudu cili mesin.....nak pedas bubuhlah lebih
1 sudu rempah kari
3 sudu kicap pekat
2 sudu minyak masak
1 labu bawang besar ---cincang halus
3 biji telur ayam
3 biji cili hijau -------hiris nipis


Cara.

1. Panaskan minyak. Masukkan bawang dan cili & rempah dan biarkan garing dan wangi.
2. Masukkan daging dan kacau rata. Masukkan pula fish cake, fish ball dan kueh cucur udang. Biar sebentar.
3.Masukkan kicap dan mee. Kacau rata.
4. Masukkan taugeh dan sawi.
5. Ketepikan mee dan pecahkan telur di tengah-tengah kuali. Biarkan telur tu masak sikit barulah dikacau dan gaul rata.
6. Masakkan mee agak kering.
7. Hidangkan dalam pinggan leper dan hiaskan dengan bawang goreng..
8. slamat mencuba..(resepi ini ilham chef raihan)
ok, dsni kepade student2 utp.. saper yg nk acu cube try test mskan chef raihan ni, sile lah datg ke rumah kami.. v5E, 2nd floor, tumah no 3, bilik no 4..hehe.... ~

p/s: maaf sbb gambar xdapat di upload.. klw x, mesti rmai yg terpegun melihat chef raihan memasak.. sungguh berbakat.. kpd fuad dean, jgn jeles yer.. hikhik~

4 comments:

pESAwah said...

walaweyy..rehan masak!! tepok3~~

sipisenan said...

hahaa.. ala2 chef gitu...

~kuyam~ said...

eh,boleh ke aku nk g rmh korang jgk?
nk try itu resepi baru anne~
hahahaha :p

sipisenan said...

boley ajer.. tp tggu kat bawah blok la..haha