Saturday, March 20, 2010

aku bakal menjadi atuk.? isk2...

salam/hello...

korg ape khabar..? sehat? bgus2.. agak lme aku x update blog kesaygn aku nih.. sory guys, kat kampung x der tenet.. huhu.. nk jumpe cyber cafe pon susah.. hadui..

korg tw x aper yg aku pikir skrg? of course korg x tw kan sbb aku x bgtw lg.. haha. trok tol aku nih.. dalam kebosanan, fikiran aku menerawang jauh.. termenung je keje aku.. otak kat laen, badan kat laen..dan d saat itu, aku berazam.. bile da tue nnt, aku nk jadi seorang atuk yg baek.. diulang.. aku nk jadi seorang atuk yg baek..

kenape agaknyer aku berpikiran begini? dan adakan masih terlalu awal utk aku berfikir begitu..  huhu...meh sini aku nk ceritakan smting kat korg..

di kampung xyz, tinggallah seorang makcik ni, nmenyer bedah.(name samaran).. die merupakan cucu kepada A, B dan C... cucu A merupakan anak sulung kpd anak sulung makcik bedah tersebut.. dan cucu B pula merupakan anak kpd anak kedua kpd makcik bedah tersebut.. manakala cucu C merupakan anak kpd salah seorg anak makcik bedah tu jgk. ( ye la, da nme cucu die, mestila ank kpk ank makcik bedah tu kan.. ish2)

cucu A ni dapat stret A tw spm, pndai la jgk..  pastu msok utp..  tp result die time kat utp ni biase2 j er.. cukup idop.. manekala cucu B nih, time spm dapat 6A , dan wt asasi kat uitm shah alam.. result die gempak gak la.. dekan rsenyer.. dan cucu C ni br form 4... sbagai seorang nenek, mesti banggekan bile cucu-cucu dier msuk u kan.. hehe

tp, ader satu yg slek.. makcik bedah ni plek sket.. klw org puteh kate fricky..  die mmg sayg gler kat cucu B tu.. dr lahirnyer cucu B tu, sampai la besar pnjang, sumer org tahu.. makcik bedah ni slalu dok puji2 cucu  B ni... pdhl bende yg kecik2 jer.. ade je bende yg nk disebut2 pasal cucu B nih.. sampai la msuk U.. lebih2 lagi cucu B ni dekan, mmg WOW la.. dipuji sekampung.. naseb baek x wt majlis doa slamat jer... tp si cucu A ni, die wt dek jer.. tiap kali sembreak, sbagai cucu yg baek, die mesti la ziarah nenek die kan.. tp tiap kali balik, mesti makcik bedah ni merungut.. bila elektrik mahal la, rumah bersepah la..  bila aer naek la... pastu dlm mde yg samer die puji2 si cucu B nih.. cucu A diam je la kan.

konflik timbul biler sumer cucu dan anak2 makcik bedah tu balik serentak dan berkumpul kat uma makcik bedah tu.. time tu cucu B tu x der tw.. ngh final exam.. time tu  cucu C ngn cucu A ader skali,.. dan diorg borak2 la kan, lme x jumpe... cucu C tu pon cerita la kat cucu A tu, yg makcik bedah tu pernah berkate: 'cucu A, blaja la leklok.. skrg dah dekan.. sem depan dapat la dekan lg.. jgn jadi cam cucu A tu.. da la x pandai.. '... (kite stop sni jap)

agak la kan, klw mende ni kne kat korg, aper korg nk wt.. dan aper yg akan korg fikir..?

okeh, kiter sambung balik.. br2 ni, si cucu A ni br la abes final exam.. dan si makcik bedah nih, punyer la semangt nk jemput si cucu B ni, sampai sanggup susahkan dri bakar aym, nk wt ayam percik.. dan dr kampung xyz yg jaraknyer lbey kurg 8 jam dr shah alam, die g amik cucu kesayngn dier tu.. time tu, die da wt dek da kat cucu A ngn cucu C tuh.......(berenti d sni)

aku sengaje stop kat sni, sbb nnt klw aku tulis lg, mau 3 page kang.. cmni la, korg yg setie ngn blog aku ni, bg la pndapat skety, cdgn ker. komen ker.. sbb aku pernah alami peristiwe yg lbey kurg ngn citer d atas tu... dan smpai skrg aku rse cam aku ni bodo x layak dsaygni oleh nenk sndri..  ade je nenek, tp nenek x macm nenek...

pesan aku la, klw korg ni seorg yg educated, dan berpelajaran, tolong, dan tolong jgn wt mende2 gini kat cucu korg nnt,, aku ni sekadar berpesan sbb aku da rse.. betape keciknyer ati aku.. huh.. jgn biarkan cucu korg nnt rse ape yg aku rse ni...~



~  speechless..  ~

No comments: