Monday, March 22, 2010

inginkan kulit berseri, licin dan, menawan.?

salam/hello..

ari ni aku nk bincang ngn korg pasal kulit yg berseri,licin dan menawan.. aku tw, sumer insan kat atas muke bumi yg indah ni idamkan kulit yg berseri,licin dan menawan... termasuk la aku.( biarpon aku ni laki2.hehe).. ader stgh2 org kate, kulit yg cantik, menambahkan keyakinan la, menambahkan saham la dan pape je la.. tp pesan aku, jgn terlampau obses... agak2 kenape ek.. klw nk tw, bce la sampai abes.. hehe

dalam prosess melicinkan kulit muke, stgh2 drpd kiter mesti gune produk2 kecantikan.. bende ni da jd biase da... dan ader stgh2 tu pula, sggup gune berjenis2 produk.. ye la, sape x mahu kelihatan menawankn.. hehe, tp pesan aku la, berhati-hati lah di kala anda memilih produk kecantikan kesaygn anda tu..  

sbb ader dtgh2 produk, mengandungi bahan Kimia sepertiAHA-alpha hydoxy acid’ iaitu asid buah termasuk asid tebu, bahan-bahan ‘tretinoin’ seperti ‘renova, retin-A, retinova, avita, retinol, retinyl palmitate, vitamin A’ dan ‘hydroquinon’ menyebabkan pengelupasan serta penghakisan kulit. Manakala bahan-bahan seperti mineral oil, lanolin, petroleum jelly, paraffin wax’, ‘isopropyl myristate, DMDM hydantoin, imidazolidinyl urea, diazolidinyl urea, 2-bromo-2nitropropane-1, 3-dio methylparaben, ethylparaben, p-propylparaben, isobutylparaben, n-butylparaben, benzylparaben dan propylene glycol, propanediol methyl chloroisothiazolinone, methyl isothiazolinone, kathon CG, aromatherapy oil’ seperti ‘bergamot, lime, lavender, sandalwood’ serta pewangi dan pewarna dalam produk kecantikan boleh menyebabkan alahan serta radang pada lapisan luar kulit. Kesannya kulit menjadi amat sensitif pada cahaya matahari dan haba sehingga pengeluaran melanin iaitu pigmen berwarna gelap yang melindungi kulit daripada cahaya matahari serta haba, menjadi tidak terkawal. Ini akan nampak sebagai tompok-tompok gelap pada kulit. ia juga membuatkan anda lebih tua dari umur sebenar..

isk2.. susah betol nk sebut chemical2 substance di atas ni. berbelit2 lidah da ni... tp tu la.. bahaye ttp bahaye.. x kre la, ia mmpu mncantikkan anda... dan jgn terkejut klw tedapat stgh2 produk kecantikan yg menyebabkan kanser kulit..

aku kat sni skali lg berpesan, hati2 la ek.. jgn kerane terlampau taksub, penyakit pulak yg datg.. huhu...



ni antare bebrape pic yg aku jumpe mse on9 aritu.. bukan nk sruh korg boikot tw, tp just becareful kay.. hehe~


2 comments:

anies said...

yup.betol tu.
tak smua produk kcantikn ni btul2 bole cntikkn kulit.
klu tgk model iklan tu,memg lar klitnye cntik.
klu tak,takde lar die bole jd duta produk tu.
huhuw.

sipisenan said...

anies : huhu, tu la.. sbb dl aku pnh pakai satu produk kecantikan ni.. utk men nyer la.. maken trok ader gak. maybe aku salah pilih kot. tp aku mmg serik nk gne.. alhamdulillah, muk eaku ok jer tanpe bantuan dr produk2 kecantikan.. lgpon laki2 ni mne amik kesah sgh mende2 gini.. hehe